PreviousNext
 

Communities in RUIdeRA

Select a community to browse its collections.

Recent Submissions

Publication
Combining transcranial direct current stimulation with hand robotic rehabilitation in chronic stroke patients: a double blind randomized clinical trial.
(Wolters Kluwer Health, 2024) Bernal Jiménez, Juan José; Dileone, Michele; Durantez Fernández, Carlos; Martín Rodríguez, Francisco; Lerin Calvo, A,; Mordillo Mateos, Laura; Martín Conty, José Luis; Viñuela Sánchez, Antonio; Alcántara Porcuna, Vanesa; Polonio López, Begoña
Objective: This study aimed to assess the impact of combining transcranial direct current stimulation with end-effector robot-assisted treatment on upper limb function, spasticity, and hand dexterity in chronic strokepatients.Design: This was a prospective, double-blind randomized trial with 20 equally allocated stroke patients. The experimental group received dual transcranial direct current stimulation (anode over affected M1, cathode over contralateral M1) alongside robot-assisted treatment, while the control group received sham transcranial direct current stimulation with the same electrode placement + robot-assisted treatment. Each patient underwent 20 combined transcranial direct current stimulation and robot-assisted treatment sessions. The primary outcome measure was the Fugl-Meyer Upper Limb motor score, with secondary outcomes including AMADEO kinematic measures, Action Research Arm Test, and Functional Independence Measure. Assessments were conducted at baseline, after rehabilitation, and 3 mos later.Results: Combining bilateral transcranial direct current stimulation with robot-assisted treatment did not yield additional improvements in Fugl-Meyer Upper Limb motor score, Functional Independence Measure, or Action Research Arm Test scores among stroke patients. However, the real transcranial direct current stimulation group showed enhanced finger flexion in the affected hand based on AMADEO kinematic measures.Conclusions: The addition of transcranial direct current stimulation to robot-assisted treatment did not result in significant overall functional improvements in chronic stroke patients. However, a benefit was observed in finger flexion of the affected hand.
Publication
Conclamo en el teatro arcaico y clásico latino y en la prosa senequiana
(Universidad de Valencia, 2016) Díaz Marcos, Marina
Los verbos de expresión son aquellos que presentan de forma prototípica un agente animado humano y de cuya realización se infiere la producción de un acto de habla. Se propone un análisis elemental del verbo preverbiado conclamo, que aparecerá en distintos contextos con diferentes estructuras predicativas y argumentos. Además, algunas características van a derivarse del contenido semántico primitivo del verbo base clamo. Los diferentes empleos de conclamo en latín arcaico y clásico (146 ejemplos en todo el corpus latino) son más abundantes que los otros verbos preverbiados de clamo (exceptuando exclamo). Por ello, mi descripción y análisis se centran en aquellos usos que aparecen en obras dramáticas, ya que son las que mejor pueden reflejar elementos de las formas de conversación de los hablantes latinos de su época: Plauto, Terencio y Séneca el Joven. El resultado final será una división en tres marcos predicativos.
Publication
IMPACTO Y CORRELACION ENTRE VARIABLES DE PERSONALIDAD EN LAS TAREAS DE LIDERAZGO EDUCATIVO EN LOS ALUMNOS DE GRADO DE MAESTRO (POSTER)
(VI CONGRESO INTERNACIONAL EN CONTEXTOS PSICOLOGICOS, EDUCATIVOS Y DE LA SALUD (CICE2020), 2020) Martín García, María Inés; García Perales, Ramón; Cebrián Martínez, Antonio; López Parra, Emilio
Actualmente, dos notas fundamentales distinguen la presente enseñanza universitaria: el trabajo enfocado a mejorar la calidad educativa actual a través de la innovación y la investigación pedagógica y la creciente importancia del bienestar de nuestros docentes y discentes. El estudio de ciertos comportamientos nos darán una información privilegiada sobre cómo empoderar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la enseñanza superior.
Publication
DIFERENCIAS DE GENERO EN UN ESTUDIO DE CASO INTERSUJETOS EN LAS REDES PERSONALES DE APRENDIZAJE DEL ALUMNADO DE PCPI (POSTER)
(VI CONGRESO INTERNACIONAL EN CONTEXTOS PSICOLOGICOS, EDUCATIVOS Y DE LA SALUD (CICE2020), 2020) Martín García, María Inés; Cebrián Martínez, Antonio; Palomares Ruiz, Ascensión; García Perales, Ramón; López Parra, Emilio
Considerables investigaciones señalan la existencia de una brecha digital de género en el manejo de la tecnología que está vinculada con la escasa matriculación de las mujeres en las carreras técnicas.