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  • Docencia e investigación: Año XL - Julio/Diciembre de 2015 - 2ª Época. Número 25.2
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Phonetic acquisition of Spanish as a Second Language: Some games and activities

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Phonetic acquisition of Spanish as a Second Language.pdf (1.956Mb)
Date
2015
Author
García Andreva, Fernando
Metadata
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Abstract
Teaching pronunciation is an essential part of second language acquisition. However, its development in the classroom, as well as the level of phonetic correction sought, has a low frequency and intensity, as a consequence, largely but not only, of the relevance and extent of the Communicative Approach. In spite of being an essential part of linguistic competence and, therefore, of communication itself, this approach makes the concept of intelligibility prevail against correction. In the same vein, the Common European Framework of Reference for Languages devotes a brief paragraph to it, although, it must be said, it shows more contents with regard to correction than would be expected from their particular perspective. Given this context, possibly very recognizable to many teachers today, this paper brings together some brief reflections on aspects of the task of teaching pronunciation through phonetic correction, including some internal factors that are conditioned by training, setting and consolidation of articulation habits of the target language, with particular attention to affectivity. Taking these factors into consideration, the development of oral skills and, specifically, of phonetic competence seems to fully justify the implementation of an entertaining approach. Through enjoyable activities, a relaxed and motivational environment promotes the learning, progress and strengthening of oral comprehension and expression skills. Therefore, with a practical purpose, this study displays some games and activities aimed at the perception and production of segmental and suprasegmental phonetic contents in the Spanish language.
 
La enseñanza de la pronunciación constituye una parcela fundamental en la adquisición de una segunda lengua. Sin embargo, su desarrollo en el aula, así como el nivel de corrección fonética perseguido, presentan una frecuencia e intensidad bajas como consecuencia, en buena medida, pero no solo, de la importancia y el alcance del Enfoque Comunicativo. Aunque se lo considera una parte esencial de la competencia lingüística y, por lo tanto, de la propia comunicación, este enfoque hace que el concepto de inteligibilidad prevalezca sobre el de corrección. En este sentido, el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas le dedica un breve apartado a esta última, aunque, todo hay que decirlo, el contenido que muestra con respecto a la corrección resulta mayor de lo que cabría esperar para su punto de vista particular. Ante este contexto, posiblemente muy reconocible para muchos docentes en la actualidad, el presente artículo reúne algunas breves reflexiones sobre aspectos de la propia actividad de enseñanza de la pronunciación mediante corrección fonética, incluyendo algunos factores internos que se ven condicionados por el adiestramiento, corrección y consolidación de los hábitos articulatorios de la lengua meta, prestando particular atención a la afectividad. En consideración con estos factores, el encaje del juego durante el proceso de desarrollo de las destrezas orales y, en concreto, de la competencia fonética, parece plenamente justificado. A través de las actividades lúdicas se crea un ambiente distendido y motivacional que favorece el aprendizaje, la progresión y el afianzamiento de la comprensión y expresión orales. Por ello, esta colaboración ofrece, con un propósito práctico, algunos juegos y actividades orientados a la percepción y producción de contenidos fonéticos segmentales y suprasegmentales del español.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/13291
Collections
  • Docencia e investigación: Año XL - Julio/Diciembre de 2015 - 2ª Época. Número 25.2

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