• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura
  • OCNOS nº 13 (2015)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura
  • OCNOS nº 13 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alfabetización inicial y su desarrollo desde la escuela preescolar

Thumbnail
View/Open
alfabetizacion.pdf (298.5Kb)
Date
2015
Author
Rugerio, Juan Pablo
Guevara, Yolanda
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente trabajo aborda uno de los temas más importantes para la educación preescolar, relacionado con las competencias, habilidades y conocimientos que los niños han de desarrollar para poder iniciar su formación académica en la educación primaria, y en particular la alfabetización formal. Se hace referencia a la Alfabetización Inicial y a la manera en que la escuela preescolar la puede impulsar. En el presente escrito se exponen los aspectos conceptuales básicos sobre alfabetización formal y alfabetización inicial, explicando su importancia para el desarrollo psicológico y académico del niño. En una segunda sección, se enfatizan las actividades que pueden promover el desarrollo de habilidades de alfabetización inicial en los niños, y cómo los padres y profesores de preescolar pueden llevar a cabo una serie de actividades alfabetizadoras. La tercera sección presenta una exposición de estudios en el campo, con el objetivo de ilustrar el tipo de investigaciones que se han realizado, los instrumentos utilizados para la evaluación de los participantes, una serie de aspectos metodológicos que pueden guiar la investigación y los procedimientos de intervención para favorecer el desarrollo psicológico preacadémico. Se realizan algunas consideraciones finales sobre el tema, particularmente sobre los hallazgos de la investigación en el campo
 
This paper addresses one of the most important topics related with preschool education. It refers to competencies, skills and knowledge that children must develop to start their academic background in primary education, particularly with as regards formal literacy issues. In fact, that refers to Early Literacy and the way that preschool can boost this kind of literacy. In the present paper the basic conceptual aspects of the formal literacy and early literacy are discussed, explaining their importance to the psychological and academic development. In a second section, the emphasis is on activities that can promote the development of initial literacy skills in children, and how parents and preschool teachers can carry out a series of activities literacy. The third section presents several studies in the field, in order to illustrate the type of research that has been done, the instruments used for the assessment of the participants and also a number of methodological issues that can guide research and procedures pre-academic intervention to promote psychological development. Some concluding remarks about the topic are made, particularly on research findings in the field.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/16033
Collections
  • OCNOS nº 13 (2015)

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace