• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura
  • OCNOS vol.17, n.1 (2018)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura
  • OCNOS vol.17, n.1 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vocabulario y comprensión lectora en escolares chilenos de primer ciclo básico

Thumbnail
View/Open
Texto en español (264.1Kb)
Texto en inglés (264.6Kb)
Date
2018
Author
Figueroa Sepúlveda, Susana
Gallego Ortega, José Luis
Metadata
Show full item record
Abstract
La comprensión lectora involucra diferentes habilidades que la convierten en una actividad cognitiva compleja. El objetivo de esta investigación fue conocer el nivel que los escolares chilenos de primer ciclo de enseñanza básica alcanzaban en vocabulario y comprensión lectora, y analizar la correlación entre ambas variables. Mediante un estudio de diseño descriptivo, correlacional y transversal, fueron evaluados por medio de test estandarizados y validados con población chilena, un total de 206 escolares de 2º y 4º básico. Los niños pertenecían a tres colegios de diferente nivel socioeconómico. Los resultados revelan cuáles son los niveles de desarrollo alcanzados por estos escolares en comprensión lectora y en vocabulario, así como las variables que pueden considerarse explicativas del rendimiento lector. Los datos señalan que el desarrollo léxico, el nivel escolar y el tipo de centro tienen una incidencia significativa en la lectura.
 
Reading comprehension involves different skills that make it a complex cognitive activity. The objective of this research was to know the level Chilean students reached regarding vocabulary and reading comprehension, and to analyze the correlation between these two variables. Through a descriptive, correlational and cross-sectional designed study, a total of 206 2nd and 4th grade students were evaluated using standardized and validated tests for Chilean population. The children were from three schools of different socioeconomic levels. The results reveal the levels of development achieved by these students in reading comprehension and vocabulary, as well as the variables that can be considered predictive for reading performance. The data indicates that the lexicon development, educational level and type of school have a significant impact on reading.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/16895
Collections
  • OCNOS vol.17, n.1 (2018)

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace