• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • Revista de Investigación en Logopedia
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 08, n. 2 (2018)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • Revista de Investigación en Logopedia
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 08, n. 2 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Efectos de una intervención siguiendo el modelo enfocado en la familia para promover avances en el desarrollo del lenguaje de los niños

Thumbnail
View/Open
Efectos de una intervención siguiendo el modelo enfocado en la familia para promover avances en el desarrollo del lenguaje de los niños.pdf (682.2Kb)
Date
2018
Author
Domeniconi, Camila
Gracia, Marta
Metadata
Show full item record
Abstract
La intervención siguiendo el modelo enfocado en la familia, como camino hacia las prácticas centradas en la familia, aprovecha las situaciones naturales de las rutinas diarias para promover el desarrollo de los niños. El estudio ha tenido como objetivo implementar y evaluar la eficacia de una intervención centrada en cuatro familias para conseguir el avance en las habilidades comunicativas de sus hijos de cinco años, medidas a través de pruebas estandarizadas de lenguaje, y de análisis de actividades comunicativas con los padres y con la investigadora. Las familias participaron en cinco reuniones donde se discutieron estrategias útiles para ayudar a los niños a superar nuevos retos comunicativos. El análisis de los datos pone de relieve que todos los niños han mejorado sus habilidades comunicativas, en todas las valoraciones. Asimismo, reflejan una vez más la importancia de la interacción comunicativa entre adultos y niños, y el potencial de una intervención siguiendo un modelo enfocado en la familia para promover avances en el desarrollo comunicativo de los niños.
 
The family-focused model interventions, as a way towards the family-centered intervention practices, takes advantage of the natural situations of daily routines to promote the development of children. The objective of the study was to implement and evaluate the effectiveness of an intervention focused on four families to achieve progress in the communication skills of their five-year-old children, measured through standardized language tests, and analysis of communicative activities with the children, parents and with the researcher. Families participated in five meetings where useful strategies to help children to achieve new communication challenges were discussed. The analysis of the data highlights that all children have improved their communication skills, in all assessments. They also reflect once again the importance of communicative interaction between adults and children, and the potential of a family-focused intervention model to promote advances in the communicative development of children.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/18952
Collections
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 08, n. 2 (2018)

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace