• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Pedagogía
  • Área de Didáctica y Organización Escolar
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Pedagogía
  • Área de Didáctica y Organización Escolar
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Enriquecimiento En Alumnado con Altas Capacidades Intelectuales: Las TIC y su Potencial para el Aprendizaje

Thumbnail
View/Open
Versión definitiva. (1.367Mb)
Date
2019-06
Author
García Perales, Ramón
Palomares Ruiz, Ascensión
Cebrián Martínez, Antonio
Metadata
Show full item record
Abstract
Describimos una experiencia de enriquecimento horizontal desarrollada en un centro educativo de la provincia de Albacete. Se trata de dar una intervención educativa que implica desarrollar las capacidades de un colectivo de alumnos y alumnas que tradicionalmente no cuentan con respuestas ajustadas e individualizadas según sus capacidades y necesidades, los escolares con altas capacidades intelectuales. Mediante este programa de enriquecimento se busca sacar a la luz las potencialidades de este alumnado, favoreciendo tanto el trabajo individual como colaborativo para el logro de metas comunes. Las áreas básicas de trabajo son Lengua Castellana y Literatura y Matemáticas. La integración de las TIC en el trabajo de estas dos áreas permite el aumento de la motivación de estos escolares por medio del análisis, la producción y el intercambio de información. En segunda instancia se persigue una utilización segura y crítica de las mismas. Como conclusión, se observa en estos escolares incrementos de sus niveles motivacionales y adaptativos. La atención a la diversidad de sus capacidades es posible.
 
We describe an experience of horizontal enrichment developed in an educational center of the province of Albacete. It is about giving an educational intervention that involves developing the abilities of a group of students who traditionally do not have adjusted and individualized responses according to their abilities and needs, school children with high intellectual capacities. Through this enrichment program, the potential of these students is brought to light, favoring both individual and collaborative work to achieve common goals. The basic areas of work are Spanish Language and Literature and Mathematics. The integration of TIC in the work of these two areas allows the increase of the motivation of these students through analysis, production and exchange of information. In the second instance, a safe and critical use of them is pursued. In conclusion, these students show increases in their motivational and adaptive levels. Attention to the diversity of their abilities is possible.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/27755
Collections
  • Área de Didáctica y Organización Escolar

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace