• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Historia del Arte
  • Área de Historia del Arte
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Historia del Arte
  • Área de Historia del Arte
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El mito aéreo en el Futurismo italiano: Del período heroico a la espiritualidad aérea (1909-1944)

Thumbnail
View/Open
Versión definitiva. (677.1Kb)
Date
2020
Author
Mancebo Roca, Juan Agustin
Metadata
Show full item record
Abstract
The poetics of the aerial went through the history of Italian futurism. In 1909, the eleventh point of his manifesto and foundation referred to the airplane as an essential machine for understanding that life and art should be submitted to a world in permanent transformation. The aerial and its implications composed proclamations and manifestos which determined the literary and artistic evolution of the heroic period. In the 1930s, when futurism was planning its survival in the complex social and political context of Italy, aeropainting became its official line. A profile that bifurcated into two complementary tendencies from that very moment: one devoted to an organic practice of the aerial gaze variables and the other to a representational policy which went beyond the aerial to penetrate the transcendent. With the disappearance of the lines of distinction between aesthetics and politics, the aerial theme acquired the function of the regime’s propaganda. It was the celebration of the war-fest that restored the interventionist rhetoric of the First World War and which, after a period of demonstrations of little plastic interest, ended abruptly with the death of Futurism, coinciding with the new historical cycle that began in Italy.
 
La poética de lo aéreo atravesó transversalmente la historia del futurismo italiano. El undécimo punto de su manifiesto y fundación en 1909, hizo referencia al aeroplano como una máquina esencial para comprender que la vida y el arte se debían someter a un mundo en permanente transformación. Lo aéreo y sus implicaciones compusieron proclamas y manifiestos determinando la creación literaria y artística del periodo heroico. En los años treinta, cuando el futurismo planteaba su supervivencia en el complejo contexto social y político italiano, la aeropintura se convirtió en su línea oficial. Un perfil que, desde ese mismo momento, se bifurcó en dos tendencias complementarias: la dedicada a una praxis orgánica de las variables de la mirada aérea y la de una política representacional que superaba lo aéreo para penetrar en lo trascendente. Con la desaparición de las líneas de identificación entre estética y política, la temática aérea adquirió el rol de propaganda del régimen, celebración de la guerra-fiesta, que recuperaba el discurso intervencionista de la Primera Guerra Mundial y que, tras un periodo de manifestaciones de escaso valor plástico, concluyó abruptamente con el deceso del futurismo que coincidió con el nuevo ciclo histórico que se inició en Italia.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/28716
Collections
  • Área de Historia del Arte

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace