• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Ediciones de la UCLM
  • Colección Coediciones
  • N.º 156: Fotografía y turismo. VIII Encuentro en Castilla-La Mancha
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Ediciones de la UCLM
  • Colección Coediciones
  • N.º 156: Fotografía y turismo. VIII Encuentro en Castilla-La Mancha
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

05 La proyección turística de las Islas Baleares mediante la fotografía en color en la primera mitad del siglo XX

Thumbnail
View/Open
Descarga directa PDF (810.8Kb)
Date
2021-11
Author
Oliver Torelló, Joan Carles
Mulet Gutiérrez, María Josep
Metadata
Show full item record
Abstract
La difusión de la fotografía de viajes o de divulgación geográfica sufrió importantes transformaciones a raíz de la llegada del color durante las primeras décadas del siglo XX, especialmente con la utilización del autocromo para proyecciones públicas o para su reproducción en prensa. Aquí analizamos la visión y representación de las Islas Baleares con la llegada de los primeros autocromistas franceses, la difusión internacional de sus imágenes obtenidas en conferencias, lecturas y publicaciones, y los cambios conceptuales e ideológicos en la propia utilización del color según el contexto de aparición o publicación. Para ello se analiza la obra de autores que fotografiaron las Islas bajo distintas motivaciones como Raymond de Dalmas, a quien debemos algunos ejemplos tempranos de imágenes realizadas con técnicas cromogénicas (1912), Jules Gervais-Courtellemont, vinculado a su trabajo sobre las Baleares para la revista National Geographic Magazine (1928) o Ivan Dmitri, fotógrafo especializado en la representación en color en un contexto de incipiente promoción turística internacional en magazines ilustrados (1948).
 
Dissemination of travel photography or popular geography underwent important transformations as a result of the arrival of color during the first decades of the 20th century, especially with the use of the autochrome for public projections or for its reproduction in the illustrated magazines. We analyze the representation of the Balearic Islands with the arrival of the first French autochromists, the international diffusion of their images obtained in conferences, readings and publications, and the conceptual and ideological changes in the own use of color according to the context of appearance or publication. To this end, we analyze the work of authors who photographed the islands under different motivations such as Raymond de Dalmas, to whom we owe some early examples of images made with chromogenic techniques (1912), Jules Gervais-Courtellemont, linked to his work on the Balearic Islands for the magazine National Geographic Magazine (1928) or Ivan Dmitri, specialized in the representation in color in a context of incipient international tourist promotion of the Islands in illustrated magazines (1948).
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/29057
Collections
  • N.º 156: Fotografía y turismo. VIII Encuentro en Castilla-La Mancha

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace