• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Historia del Arte
  • Área de Historia del Arte
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Historia del Arte
  • Área de Historia del Arte
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El mobiliario, los objetos decorativos y las ambientaciones de Fortunato Depero (1919- 1959)

Thumbnail
View/Open
Versión del editor. (3.777Mb)
Date
2022-02-12
Author
Mancebo Roca, Juan Agustín
Metadata
Show full item record
Abstract
Fortunato Depero was a multifaceted artist who investigated most ar tistic and literary disciplines from his Futurist militancy. With the aim of reconstructing the world under the principles of the avant-garde, furniture was one more of his programmes of action that would evolve from furniture and free-standing decorative objects to integral decorative complexes. Start ing from the various stages of the Casa d’Arte Futurista Depero, his applied arts workshop in Rovereto - with episodic branches in Milan, Paris and New York – furniture would become increasingly important through a series of interventions with Trentini craftsmen and companies in which they produced pieces with Futurist and Tyrolean influences. In his last stage, he would turn into one of the pioneers in the use of buxus, an autarchic product for wood decoration, which he would implement in furniture and decorative objects.
 
Fortunato Depero fue un artista polifacético que investigó la mayoría de las disciplinas artísticas y literarias desde su militancia futurista. Con el objetivo de reconstruir el mundo bajo los principios de la vanguardia, el mobiliario supuso uno más de sus programas de actuación que evolucionaría del mueble y los objetos decorativos exentos a complejos decorativos integrales. A partir de las diversas etapas de la Casa d´Arte Futurista Depero, su taller de artes aplicadas en Rovereto –con episódicas sucursales en Milán, París y Nueva York–, el mobiliario iría cobrando más importancia a través de una serie de intervenciones junto a los artesanos y empresas trentinas en los que elaboraron piezas de influencia futurista y tirolesa. En su última etapa se convertiría en uno de los pioneros en la utilización del buxus, un producto autárquico para la decoración en madera, que implementaría en el mobiliario y en los objetos decorativos
 
URI
https://reunido.uniovi.es/index.php/RM/article/view/17361/14607
http://hdl.handle.net/10578/29445
Collections
  • Área de Historia del Arte

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace