• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Filología Hispánica y Clásica
  • Área de Lingüística General
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Filología Hispánica y Clásica
  • Área de Lingüística General
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Escribir en la universidad: trayectoria de investigación y enseñanza de la escritura académica en contexto hispanohablante

Thumbnail
View/Open
Versión post-print (175.1Kb)
Date
2019
Author
Blanco Fernández, Juana María
Rodríguez Miñambres, Paloma
Metadata
Show full item record
Abstract
La presente comunicación expone la trayectoria de investigación y enseñanza de la escritura académica abordando su surgimiento en el ámbito universitario anglosajón, sus líneas temáticas fundamentales y las contribuciones específicas que han realizado los especialistas en el tema en contexto hispanohablante desde distintas perspectivas disciplinares. Asimismo, las autoras revisan las propuestas formativas más destacadas que se han desarrollado y difundido en la universidad española con el objetivo fundamental de perfilar el papel que la didáctica de la lengua desempeña en este campo de estudio. En este sentido, sus conclusiones apuntan a la necesidad de una intervención explícita a distintos niveles (diseño curricular de asignaturas, investigación y acción docente) para poder dotar al alumnado de herramientas y estrategias que le ayuden a mejorar su competencia en escritura académica.
 
This paper summarizes the development of academic writing teaching and research since its emergence in North American and British universities. It also outlines its main research topics and the specific contributions that experts in this field have made in a Spanish-speaking context from different cross-curricular perspectives. Finally, the authors review the most outstanding training proposals about academic literacy that have been developed and become well known in Spanish universities. The main purpose of this paper is to enhance and define the role that language didactics play in this field of study. Conclusions point to the need for an explicit intervention at different levels (curricular design of university subjects, research and teaching action) in order to provide students with tools and strategies to help them improve their academic writing competence.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/29794
Collections
  • Área de Lingüística General

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace