• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Psicología
  • Área de Psicología Evolutiva y de la Educación
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Investigación
  • Departamento de Psicología
  • Área de Psicología Evolutiva y de la Educación
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Escala de apreciación estética: fiabilidad y análisis de los ítems

Thumbnail
View/Open
Versión final del editor (305.9Kb)
Date
2020-09
Author
Carpio de los Pinos, Carmen
Galán González, Arturo
Metadata
Show full item record
Abstract
Teaching or explanation of works of art is usually based on a narration about the characteristics of the topic, the technique, the author and the artistic period of that work. Nor often people reflect on what that work of art produces in the emotions and thoughts of the spectators. One of the purposes of artistic expression is to provoke emotions and convey meanings. Although the appreciation of what you like or dislike is subjective, there are several aspects in the analysis of works of art. Therefore, a questionnaire is created to investigate the dimensions of aesthetic evaluation. An analysis of reliability of the items of a questionnaire on aesthetic appreciation is presented. It starts from the conceptual framework of Eysenck (1940), who supported the existence of a “general factor” of aesthetic appreciation. The vision of aesthetic pleasure advocated by Reber, Schwarz and Winkielman (2004) is shared. They introduce affective reactions and value judgments. And the multifactorial model of aesthetic sensitivity (Leder et al., 2004), with the dimensions described by Marty et al (2003). The initial elaboration of a series of questions are submitted to the evaluation of judges who experts in are making or teaching arts. Four items are made for each of ten dimensions: perceptive sensitivity, attention to feelings and emotions, recognition of emotions in oneself, empathy with other people’s emotions, recognition of beauty, reasoning, recognition of the author’s intentions, inferences about one’s own experience , feeling of spaciousness and sense of transcendence. There are questions formulated in positive and others in negative, appearing at random in the questionnaire. Scores are punctuated on a scale of 1 to 10. A reliability analysis is performed with Cronbach’s alpha coefficient resulting in 0.80, which gives the instrument high reliability. Decisions are made about the items that should be eliminated, as well as about the reformulation of others, and a final questionnaire is established with four factors and 21 items, that will be tested in further studies in the school context.
 
La enseñanza o explicación de obras de artes suele basarse en una narración sobre las características del tema, la técnica, el autor y la época artística. Pocas veces se reflexiona sobre lo que esa obra de arte produce en las emociones y los pensamientos de los espectadores. Una de las finalidades de la expresión artística es provocar emociones y transmitir significados. Aunque la apreciación de lo que gusta o disgusta es subjetiva, hay una serie de aspectos que están presentes en el análisis de las obras de arte. Por ello, se diseña un un instrumento para indagar en las dimensiones de la valoración estética. Utilizando la metodología de Likert para la construcción de escalas de actitudes (Clemente & Fernández, 1992), se presenta un análisis de fiabilidad y de los ítems de una escala sobre apreciación estética. Se parte del marco conceptual de Eysenck (1940), quien apoyaba la existencia de un «factor general» de apreciación estética. Se comparte la visión del placer estético que abogan Reber, Schwarz y Winkielman (2004) que introducen las reacciones afectivas y los juicios de valor. Y el modelo multifactorial de sensibilidad estética (Leder et al., 2004), junto a las dimensiones descritas por Marty et al (2003). Se parte de la elaboración inicial de una serie de afirmaciones que se someten a la valoración de jueces que son expertos en las artes o la enseñanza de éstas. Se elaboran 4 ítems para cada una de diez dimensiones: sensibilidad perceptiva, atención a los sentimientos y emociones, reconocimiento de emociones en uno mismo, empatía con emociones ajenas, reconocimiento de belleza, razonamiento, reconocimiento de intenciones del autor, inferencias sobre la propia vivencia, sentimiento de amplitud y sentido de trascendencia. Hay ítems formulados en positivo y otros en negativo, presentándose al azar en el cuestionario. Los participantes responden a lasafirmaciones según su grado de acuerdo en una escala de 10 puntos En primer lugar se analizan los ítems en función de su poder discriminativo en apreciación estética. Los ítems no discriminativos son eliminados y con los restantes se realiza un análisis exploratorio de componentes principales resultando cuatro factores y 21 ítems. El coeficiente alfa de Cronbach de la escala final posee un valor de 0,80, garantizando una elevada fiabilidad del instrumento diseñado, por lo que será probado en ulteriores estudios en el contexto escolar.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/30236
Collections
  • Área de Psicología Evolutiva y de la Educación

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace