Vocabulary depth as preliteracy skill
View/ Open
Date
2022-04-06Author
García Gómez, Lydia
Rueda Sánchez, Mercedes Isabel
Metadata
Show full item recordAbstract
The aim of this study is to explore the predictive value of vocabulary breadth and depth together with the classical variables
of phonological awareness, naming speed and alphabetic knowledge, in explaining progress in the initial learning of reading and
writing in a sample of 162 schoolchildren in the third year of early childhood education. Early detection of risks in learning to read is
essential to be able to intervene proactively if signs of dyslexia are found. The study of skills that predict successful literacy acquisition
may be useful to identify risk indicators of learning disabilities in reading and writing in early childhood education. The results confirm
the contribution of classical variables and reveal that especially vocabulary depth seems to be a good predictor of success in early
literacy performance. The educational implications of these findings are discussed. El objetivo de este estudio es explorar en una muestra de 162 escolares de 3º de Educación Infantil el valor predictor que
desempeña la amplitud y profundidad del vocabulario junto con las variables clásicas de conciencia fonológica, velocidad de
denominación y conocimiento alfabético, en la explicación del progreso en el aprendizaje inicial de la lectura y la escritura. La detección
temprana de riesgos en el aprendizaje de la lectura resulta esencial para poder intervenir proactivamente si se constatan indicios de
dislexia. El estudio de las habilidades que predicen la adquisición exitosa de la lectoescritura puede ser de utilidad para identificar
indicadores de riesgo de dificultades d e a prendizaje d e l a l ectura y l a e scritura e n E ducación I nfantil. L os r esultados encontrados
constatan la contribución de las variables clásicas y revelan que especialmente la profundidad de vocabulario parece ser un buen
predictor del éxito en el rendimiento lectoescritor en edades tempranas. Se comentan las implicaciones educativas del conjunto de estos
hallazgos.