• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • Revista de Investigación en Logopedia
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 12, n. 2 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCLM
  • Revista de Investigación en Logopedia
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 12, n. 2 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vocabulary depth as preliteracy skill

Thumbnail
View/Open
Versión final del editor (876.9Kb)
Date
2022-04-06
Author
García Gómez, Lydia
Rueda Sánchez, Mercedes Isabel
Metadata
Show full item record
Abstract
The aim of this study is to explore the predictive value of vocabulary breadth and depth together with the classical variables of phonological awareness, naming speed and alphabetic knowledge, in explaining progress in the initial learning of reading and writing in a sample of 162 schoolchildren in the third year of early childhood education. Early detection of risks in learning to read is essential to be able to intervene proactively if signs of dyslexia are found. The study of skills that predict successful literacy acquisition may be useful to identify risk indicators of learning disabilities in reading and writing in early childhood education. The results confirm the contribution of classical variables and reveal that especially vocabulary depth seems to be a good predictor of success in early literacy performance. The educational implications of these findings are discussed.
 
El objetivo de este estudio es explorar en una muestra de 162 escolares de 3º de Educación Infantil el valor predictor que desempeña la amplitud y profundidad del vocabulario junto con las variables clásicas de conciencia fonológica, velocidad de denominación y conocimiento alfabético, en la explicación del progreso en el aprendizaje inicial de la lectura y la escritura. La detección temprana de riesgos en el aprendizaje de la lectura resulta esencial para poder intervenir proactivamente si se constatan indicios de dislexia. El estudio de las habilidades que predicen la adquisición exitosa de la lectoescritura puede ser de utilidad para identificar indicadores de riesgo de dificultades d e a prendizaje d e l a l ectura y l a e scritura e n E ducación I nfantil. L os r esultados encontrados constatan la contribución de las variables clásicas y revelan que especialmente la profundidad de vocabulario parece ser un buen predictor del éxito en el rendimiento lectoescritor en edades tempranas. Se comentan las implicaciones educativas del conjunto de estos hallazgos.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/30294
Collections
  • Revista de investigación en logopedia Vol. 12, n. 2 (2022)

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

© Universidad de Castilla-La Mancha
Rectorado
C/ Altagracia, 50 13071
Ciudad Real Tfno. 926 29 53 00
Fax: 926 29 53 01

Copyright | Documentation | Other Resources | Contact Us
Ruidera

¿RUIdeRA?

Federcc
DSpace