Speech and Language Therapy Degree reflections about school admission criteria in Portugal and worldwide
View/ Open
Date
2022-04-06Author
Soares, Elsa Marta
Silva Lima, Etelvina Rosário
Pinto, Carina
Franco, Débora
Salvador, Andreia
Lopes, Inês
Pós de Mina, Sónia
Metadata
Show full item recordAbstract
The purpose of this study is to identify the admission processes to the speech and language therapy degree worldwide and
characterize how Portuguese speech and language therapists assess the candidates to the speech and language therapy degree. This is a
descriptive, exploratory, and cross-sectional study. This study is divided into two studies. Questionnaires were used to collect data
in both studies. The data were inserted and analyzed through descriptive statistics (via Statistical Package for the Social Sciences
(SPSS) version 27) and content analysis. Considering study 1, the results show that there are no school admission criteria
performed by a speech and language therapist in most countries. However, in some institutions, there are some specific
procedures considering the acceptance of applicants to enter the speech and language therapy degree. Study 2 reveals that
Portuguese speech and language therapists use mainly informal assessment procedures when performing school admission
criteria. The skills/areas most valued as school admission criteria for accessing the degree are writing and reading skills. Most
participants consider it essential to perform the school admission criteria before candidates can access the speech and language
therapy degree. There are different procedures worldwide considering the entrance in speech and language therapy degree. If school
admission criteria should or should not exist is a matter of debate concerning inclusion and non-discrimination policies. Even in Portugal,
where school admission criteria are mandatory, there is a high variability of procedures. All these results state the importance of discussing
this matter in more depth, involving all the institutions and entities that formally represent the scientific area of speech and language
therapy. El propósito de este estudio es identificar los procesos de admisión a la carrera de logopedia en todo el mundo y
caracterizar cómo los logopedas portugueses evalúan a los candidatos para la carrera de logopedia. Se trata de una investigación
descriptiva, exploratoria y transversal. Este estudio se divide en dos estudios. Se utilizaron cuestionarios para recopilar datos en ambos
estudios. Los datos fueron insertados y analizados a través de estadística descriptiva (vía Statistical Package for the Social Sciences
(SPSS) versión 27) y análisis de contenido. Los resultados del estudio 1 muestran la inexistencia de criterios específicos de admisión a
la educación superior realizados por un logopeda en la mayoría de los países. Sin embargo, en algunas instituciones existen procedimientos
específicos para la aceptación de los postulantes para ingresar en la carrera de logopedia. El estudio 2
revela que los logopedas portugueses utilizan principalmente procedimientos de evaluación informales al realizar los criterios de
admisión a la educación superior. Las habilidades/áreas más valoradas como criterios de admisión a la educación superior para
acceder al título son la escritura y la lectura. La mayoría de los participantes considera fundamental cumplir los criterios de admisión a la
educación superior antes de que los candidatos puedan acceder a la carrera de logopedia. Existen diferentes procedimientos en todo el
mundo que consideran el ingreso en el grado de logopedia. La existencia o no de criterios de admisión es una cuestión en debate en
relación con las políticas de inclusión y no discriminación. Incluso en Portugal, donde los criterios de admisión son obligatorios,
existe una gran variabilidad de procedimientos. Todos estos resultados ponen de manifiesto la importancia de debatir este asunto con
mayor profundidad, implicando a todas las instituciones y entidades que representan formalmente el área científica de la
logopedia.