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PlanTEA

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curriculum_PA21727695_d0a2619d952b4c03a397f25b67e6973a_20_8.pdf (1.988Mb)
Date
2022-05
Author
Hernández, Patricia
Molina, Ana I.
Lacave, Carmen
Rusu, Cristian
Toledano-González, Abel
Metadata
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Abstract
Abstract: In people with Autism Spectrum Disorder (ASD), skills related to anticipation and mental flexibility are often impaired, so their thinking tends to be very rigid and their behavior is based on establishing routines. For this reason, children with ASD may show disruptive behaviors when faced with disturbing but necessary activities, such as going to a doctor’s appointment. Therefore, it is very convenient and necessary for their families to prepare in advance for the visit and to ex plain the details of the procedure to be performed at the consultation. The use of anticipation boards in these situations allows to prepare such situations and to reduce stress for both the ASD child and their families or caregivers. In this context, the use of technology can provide great benefits for an ticipating a new event, or whatever risks the control of their routines, as well as enhancing devel opmental skills such as communication, autonomy, social interaction, etc. This article describes a software tool, for mobile devices such as tablets, that allows the planning of the attendance of chil dren with ASD to the necessary medical appointments throughout their childhood and adolescence, as well as communication with specialists. This app, named PlanTEA, has undergone a preliminary evaluation that has yielded very positive results. Most participants found the app useful in helping to anticipate (94.1%) and improve communication (94.2%) for people with ASD in medical contexts, considered it easy to use, with no technical support needed to use it (almost 100%), and would recommend its use (94.2%). This first evaluation has also allowed us to define the next steps to be taken to improve and enhance this tool and thus reach a wider population within the autistic disor der. As a result of the evaluation carried out and the comments received, it is proposed to extend its use to adult users and those with high-functioning autism, which supposes expanding and ex tending the functionalities of the current version of PlanTEA.
 
En las personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA), las habilidades relacionadas con la anticipación y la flexibilidad mental a menudo se ven afectadas, por lo que su pensamiento tiende a ser muy rígido y su comportamiento se basa en establecer rutinas. Por esta razón, los niños con TEA pueden mostrar comportamientos disruptivos cuando se enfrentan a actividades perturbadoras pero necesarias, como ir a una cita con el médico. Por lo tanto, es muy conveniente y necesario que sus familias se preparen con anticipación para la visita y expliquen los detalles del procedimiento que se realizará en la consulta. El uso de tableros de anticipación en estas situaciones permite preparar tales situaciones y reducir el estrés tanto para el niño con TEA como para sus familias o cuidadores. En este contexto, el uso de la tecnología puede proporcionar grandes beneficios para anticiparse a un nuevo evento, o lo que ponga en riesgo el control de sus rutinas, así como mejorar habilidades de desarrollo como la comunicación, la autonomía, la interacción social, etc. Este artículo describe una herramienta de software, para dispositivos móviles como tabletas, que permite la planificación de la asistencia de niños con TEA a las citas médicas necesarias a lo largo de su infancia y adolescencia, así como la comunicación con especialistas. Esta aplicación, llamada PlanTEA, ha sido sometida a una evaluación preliminar que ha arrojado resultados muy positivos. La mayoría de los participantes encontraron la aplicación útil para ayudar a anticipar (94,1%) y mejorar la comunicación (94,2%) para las personas con TEA en contextos médicos, la consideraron fácil de usar, sin necesidad de soporte técnico para usarla (casi el 100%), y recomendarían su uso (94,2%). Esta primera evaluación también nos ha permitido definir los próximos pasos a seguir para mejorar y potenciar esta herramienta y así llegar a una población más amplia dentro del trastorno autista. Como resultado de la evaluación realizada y los comentarios recibidos, se propone extender su uso a usuarios adultos y aquellos con autismo de alto funcionamiento, lo que supone ampliar y extender las funcionalidades de la versión actual de PlanTEA.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/30543
Collections
  • Área de Psicología Básica

© Universidad de Castilla-La Mancha
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