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Good and bad get together: Inactivation of SARS-CoV-2 in particulate matter pollution from different fuels

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Good and bad get together Inactivation of SARS-CoV-2 in fuel particulate matter pollution.pdf (2.032Mb)
Date
2022-07
Author
Fuente, José de la
Armas, Octavio
Barroso Arévalo, Sandra
Gortazar, Christian
García-Seco Romero, Teresa
Buendía Andrés, Aránzazu
Villanueva, Florentina
Soriano, Jose Antonio
Mazuecos, Lorena
Vaz-Rodrigues, Rita
García Contreras, María Reyes
García, Antonio
Monsalve-Serrano, Javier
Domínguez, Lucas
Sánchez-Vizcaíno, José Manuel
Metadata
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Abstract
Air pollution and associated particulate matter (PM) affect environmental and human health worldwide. The intense vehicle usage and the high population density in urban areas are the main causes of this public health impact. Epidemiological studies have provided evidence on the effect of air pollution on airborne SARS-CoV-2 transmission and COVID-19 disease prevalence and symptomatology. However, the causal relationship between air pollution and COVID-19 is still under investigation. Based on these results, the question addressed in this study was how long SARS-CoV-2 survives on the surface of PM from different origin to evaluate the relationship between fuel and atmospheric pollution and virus transmission risk. The persistence and viability of SARS-CoV-2 virus was characterized in 5 engine exhaust PM and 4 samples of atmospheric PM10. The results showed that SARS-CoV-2 remains on the surface of PM10 from air pollutants but interaction with engine exhaust PM inactivates the virus. Consequently, atmospheric PM10 levels may increase SARS-CoV-2 transmission risk thus supporting a causal relationship between these factors. Furthermore, the relationship of pollution PM and particularly engine exhaust PM with virus transmission risk and COVID-19 is also affected by the impact of these pollutants on host oxidative stress and immunity. Therefore, although fuel PM inactivates SARS-CoV-2, the conclusion of the study is that both atmospheric and engine exhaust PM negatively impact human health with implications for COVID-19 and other diseases.
 
La contaminación del aire y las partículas (PM) asociadas afectan la salud ambiental y humana en todo el mundo. El intenso uso de vehículos y la alta densidad de población en las áreas urbanas son las principales causas de este impacto en la salud pública. Los estudios epidemiológicos han proporcionado evidencia sobre el efecto de la contaminación del aire en la transmisión del SARS-CoV-2 en el aire y la prevalencia y sintomatología de la enfermedad COVID-19. Sin embargo, la relación causal entre la contaminación del aire y el COVID-19 aún está bajo investigación. Con base en estos resultados, la pregunta abordada en este estudio fue cuánto tiempo sobrevive el SARS-CoV-2 en la superficie de PM de diferente origen para evaluar la relación entre el combustible y la contaminación atmosférica y el riesgo de transmisión del virus. Se caracterizó la persistencia y viabilidad del virus SARS-CoV-2 en 5 PM de escape de motores y 4 muestras de PM atmosférica10 _ Los resultados mostraron que el SARS-CoV-2 permanece en la superficie de la PM 10 de los contaminantes del aire, pero la interacción con la PM del escape del motor inactiva el virus. En consecuencia, los niveles atmosféricos de PM 10 pueden aumentar el riesgo de transmisión del SARS-CoV-2, lo que respalda una relación causal entre estos factores. Además, la relación de las partículas contaminantes y, en particular, las partículas de escape de los motores con el riesgo de transmisión de virus y la COVID-19 también se ve afectada por el impacto de estos contaminantes en el estrés oxidativo y la inmunidad del huésped. Por lo tanto, aunque el PM del combustible inactiva el SARS-CoV-2, la conclusión del estudio es que tanto el PM atmosférico como el del escape del motor tienen un impacto negativo en la salud humana con implicaciones para el COVID-19 y otras enfermedades.
 
URI
http://hdl.handle.net/10578/30566
Collections
  • Artículos

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